
DE SCHOOL WAAR JE ECHT GEZIEN WORDT!
A-STROOM
Alle kinderen uit basisscholen die een getuigschrift basisonderwijs behaalden, zijn welkom in de zevende klas (1ste jaar middelbaar) zowel diegenen die reeds school liepen binnen de steinerpedagogie als daarbuiten.
Dit betekent dat we een A-Stroom hanteren met een doorstroomfinaliteit en dat we leerlingen voorzien van een brede basiskennis die hen de mogelijkheid en bagage geeft om na de middelbare steinerschool en bewust van hun talenten alle mogelijke richtingen uit te gaan (hogeschool, universiteit, vakopleidingen, de werkvloer, etc…).
KLEINSCHALIG ONDERWIJS IN HET HART VAN DE WESTHOEK
Met ons team geloven we dat door de juiste pedagogie, jongeren zich effectief kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, bewuste en gelukkige jongvolwassenen die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. In een tijd waar schoolmoeheid en faalangst bij jongeren vaker voorkomen en de invloed van sociale media groot is, willen we onze jeugd teugels aanbieden en steun zijn, om wat op hun weg komt aan te pakken.
We kiezen er dan ook bewust voor kleinschalig onderwijs en starten het schooljaar 2025-2026 met één klas van 24 leerlingen. Zo bouwen we verder naar een volwaardige middelbare school met 6 leerjaren. 2025 wordt dan ook een uniek schooljaar voor de hele school. Dit pioniersenthousiasme zal iedereen voor altijd bijblijven.
TOTAALONTWIKKELING VAN DE JONGERE
In De Troubadour leggen we niet alleen de nadruk op het aanreiken van kennis, maar ook op het versterken van het gevoel en de wilskracht.
Denkvermogen en kennisontwikkeling gaan hand in hand met emotionele groei en doelgericht handelen.
Wij leren jongeren om bewust om te gaan met hun emoties, respectvol te communiceren en effectief samen te werken.
Ook focus en doorzettingsvermogen krijgen bijzondere aandacht.
Onze aanpak is uniek: een gebalanceerd lessenrooster met denk- en studievakken, kunstzinnige en ambachtelijke disciplines, en technische vakken. Kunst en ambacht zijn voor ons geen doel op zich, maar een middel om jongeren een rijk gevoelsleven en sterke wilskracht mee te geven.
Periode-onderwijs is een belangrijk onderdeel van onze pedagogie. Door intensieve werkblokken in te plannen, kunnen leerlingen zich langere tijd verdiepen in een vak, waardoor de leerstof dieper gaat en langer doorwerkt. Vanaf klas 9 (3e middelbaar) krijgen leerlingen een brede basisvorming, zonder een specifieke richting te moeten kiezen. Deze uitgestelde keuzemogelijkheid geeft hen alle vrijheid om als sterk individu na klas 12 (6e middelbaar) een studierichting te kiezen in hogescholen en universiteiten .
INTERVIEW MET EEN STEINERLEERKRACHT
Kan je de steiner methodiek samenvatten in een paar kernwoorden?
Drie sleutelwoorden in onze pedagogie zijn verbinding, integratie en menswording. En in die volgorde…
De leerkrachten en leerlingen verbinden zich met de leerstof op een geïntegreerde manier zodat de kwaliteiten van de leerling naar buiten komen en kunnen bloeien.
Is er een groot verschil tussen een lagere steinerschool en een middelbare steinerschool?
De gewoonten in een middelbare school zijn anders dan in de lagere school: er zijn meer vakken, er zijn meer verschillende leerkrachten, er zijn nieuwe klasgenoten en de leerstof is uitdagender of zelfs helemaal nieuw. Met al die nieuwigheden kan de leerling zich leren verbinden. De leerkrachten zorgen voor een veilige sfeer, een rustig begin en een doorlopend proces van elkaar leren kennen, de werkwijze van alle vakken leren kennen en zichzelf -met alle kwaliteiten en valkuilen- leren kennen. De leerstof is daarbij ontwikkelingsstof en geen doel op zich.

VAKKEN DIE DENKEN ONTWIKKELEN
- Nederlands
- Frans
- Engels
- Wiskunde
- Aardrijkskunde
- Geschiedenis
- Natuurwetenschappen
- Cultuurbeschouwing

VAKKEN DIE VOELEN AANSPREKEN
- Artistieke expressie
- Muzikale opvoeding
- Plastische opvoeding

VAKKEN DIE OP DOEN GERICHT ZIJN
- Lichamelijke opvoeding
- Handwerk
- Houtbewerking
- Tuinbouw


LEREN IN EN MET DE MAATSCHAPPIJ
Bij ons leren leerlingen niet alleen voor het leven, maar ook in het leven.
We brengen theorie tot leven door projectweken en stages, waarbij jongeren hun kennis toepassen in de praktijk:
Projectweken zoals de landmetersweek of bosbouwweek dagen leerlingen uit om zelfstandig te werken en groepsopdrachten uit te voeren. Zo brengt de landmetersweek bijvoorbeeld wiskundige kennis tot leven wanneer leerlingen een volledig domein in kaart brengen.
Stages zoals landbouw-, winkel- of sociale stages leren jongeren waardevolle vaardigheden en tonen hen hun plaats in de samenleving. Een sociale stage in een rusthuis bijvoorbeeld geeft hen inzicht in zorg en medemenselijkheid.
Wat ze tijdens deze ervaringen leren, kan nooit in een klaslokaal worden bereikt

OP WEG NAAR ZELFSTANDIGE VOLWASSENHEID
We laten leerlingen niet zomaar kennis consumeren; bij ons komen de leerling tot leren via ervaren en ontdekken Door actief aan de slag te gaan met nieuwe leerstof, blijft wat ze leren langer verankerd. Leerlingen werken niet met invulboeken en slechts zelden met handboeken. Ze schrijven de leerstof zelf uit, waardoor ze deze meteen verwerken en leren hoe ze zelfstandig notities maken, een cruciale vaardigheid voor hogere studies. Ook leren onze leerlingen omgaan met (sociale) media en ontwikkelen ze de nodige ICT-vaardigheden, steeds met een kritische blik
LEERLING, LEERKRACHT EN OUDER: DE GOUDEN DRIEHOEK
Ouders en leerkrachten vormen een krachtig team dat samen werkt aan de opvoeding van jongeren. We hechten veel belang aan open en frequente communicatie. Tijdens ouderavonden, oudercontacten en informele gesprekken zorgen we ervoor dat iedereen betrokken blijft. Ook binnen ons schoolteam overleggen we wekelijks om de schoolwerking en de begeleiding van de leerlingen voortdurend te verbeteren. In onze steinerschool gaan we verder dan lesgeven: we helpen jongeren om op te groeien tot zelfstandige, evenwichtige en bewuste volwassenen die hun weg vinden in de wereld.

RUDOLF STEINER
We baseren onze onderwijsmethode op de Rudolf Steinerpedagogie waar we onderwijs voor de toekomst geven, omdat kinderen de toekomst zijn! De gebruikte methodiek is sterk gericht is op het welbevinden van elke jongere. De pedagogie is zo ingericht dat leraren ernaar streven om leerlingen op 3 vlakken aan te spreken namelijk hoofd (DENKEN), hart (VOELEN) en handen (DOEN). We beschrijven dit ook als de 3 ledigheid.
We richten onze vakken ook zo in dat de 3 ledigheid in balans terug te vinden is binnen de vakken die we aanbieden:
